Skip to content →

Urzeala Agentiilor – Episodul 1: Ai sa dai feedback doamna!

„Urzeala Agentiilor” este o noua serie de articole care vor aparea pe blog. Nu va fi ceva periodic, de fiecare data cand o sa ma lovesc de situatii ridicole lucrand cu agentii de publicitate o sa mai scriu un episod. Nu dau nume 🙂 si nici indicii, asa ceva nu se intreaba si nu se spune. Dar trag nadejde ca intamplarile in sine sunt suficient de edificatoare.

Urzeala Agentiilor - Episodul 1
Urzeala Agentiilor – Episodul 1

Episodul 1: Ai sa dai feedback doamna!

Am vazut de foarte multe ori proiecte la care, aparent, nu se lucreaza efectiv nimic timp de luni de zile. Lumea sta, discuta, se beau cafele si, in realitate, nimeni nu face defapt nimic.

Este perioada magica de dupa castigarea unui pitch. S-a inregistrat o victorie si toata lumea e multumita. Totul e casual si nimeni nu-si pune intrebarile dificile. E timp pentru asta mai tarziu, si pana la urma cat poate sa dureze realizarea proiectului?

E usor sa cazi in capcana asta… ca agentie ma refer… viata in publicitate e foarte complicata. Ai tot timpul ceva important de facut si tinzi sa prioritizezi ce e mai urgent. Sunt si alte proiecte care trebuie sa fie livrate cat mai repede, iar din moment ce pitch-ul tocmai a fost castigat, totul poate fi putin pus pe hold pana cand se gaseste mai mult timp.

Dar timp nu se gaseste niciodata. Deadline-ul se-apropie si lumea incepe sa realizeze ca treaba e groasa. Ce e de facut? Evident, proiectul trebuie demarat in tromba, de la 0 la 100 km/h in cat mai putine secunde. In mare graba, la fel ca in perioada de glorie de dupa pitch, nimeni nu-si pune intrebarile dificile. Inainte aveau prea mult timp pentru asa ceva, acum e prea putin.

Dar nu-i problema, se poate oricand sub-contracta o echipa externa de dezvoltare, ei sigur o sa rezolve problemele mari. Decizia de a externaliza fiind luata, proiectul mai poate sa fie ignorat o vreme.

Vine ziua de vineri. Proiectul trebuie sa fie gata luni. Ce e de facut? Nici o problema! Trimitem la echipa externa! Ei sigur n-au viata si in weekend-ul care vine vor fi mai mult decat bucurosi sa se ocupe de asta.

Asa ajunge proiectul la mine. Vineri seara, pe la ora 19:00, fara prea multe specificatii, fara brief, fara detalii si, de cele mai multe ori, fara un canal deschis de comunicare cu beneficiarul.

Ma uit peste el, injur, sparg un mouse, scot unul nou din sertar si ma apuc de treaba. Observ probleme, gasesc solutii, dar am cu cine sa vorbesc vineri la ora 23:00? Nope. Nu-i nimeni online. Doar e vineri seara nu? Trebuie totusi sa merg mai departe, nu-mi permit sa astept pana sambata dimineata, dupa ce termin eu treaba mea proiectul trebuie s-ajunga la programator.

Compun un mail cu probleme, il trimit si cer timp si aprobare de solutii pentru rezolvarea lor. Dar nu e timp, proiectul trebuie sa fi live! Ce probleme? Alea sunt probleme? Totul e perfect si luni va fi lansat!

Vine luni, echipa externa doarme, am muncit cu totii tot weekend-ul, proiectul nu-i lansat. De ce? Pai sunt probleme, e totul gata dar clientul final are feedback. Si de ce n-ar avea? Vede si el ca tot omul ca unele chestii nu se leaga. Nu stie sa spuna punctual ce nu-i bine, are doar un feeling si cauta motive sa-l justifice. Feedback-ul e astfel prost. Pentru ca nimeni n-a vorbit cu el. Clientul simte ca trebuie sa intervina si nestiind detalii subtile ale advertising-ului online incearca si el sa modifice dupa ureche. Nu mai vrea s-auda vocile „expertilor” care n-au grait nimic pana acum. Priectul se va face exact cum vrea el, chiar daca nu cunoaste intim online-ul.

Vine marti, vine miercuri, vine joi si in fiecare zi vine si feedback nou, se scriu multe linii de cod, proiectul se reface complet, de mai multe ori, si luni din nou, in sfarsit se lanseaza. Cu o saptamana intarziere.

Rezultatul final? O porcarie. Feedback-ul a fost prost si neavizat. Feedback-ul avizat a fost complet ignorat. Si de ce? Pentru c-a venit prea tarziu. Pentru ca nimeni nu si-a pus intrebarile dificile imediat dupa ce a fost castigat pitch-ul, nimeni n-a facut un plan coerent si nimeni n-a comunicat cum trebuie cu clientul.

Apare scuza clasica: „clientul e prea rigid”. Dar e o mare minciuna. Clinetul a avut urechi sa auda luni de zile. Nimeni nu i-a spus nimic. Pus in fata cu un proiect facut peste weekend e si normal sa nu mai creada in tine.

Asa ajunge o idee geniala sa se materializeze intr-o porcarie. Si se intampla des. Foarte des. Cu brand-uri din fortune 500.

Published in urzeala agentiilor

4 Comments

  1. Dora Teculescu Dora Teculescu

    :)))))))))))))))))) sa ma simt, sa nu ma simt… 😀

    • Nu nu! Ca nu mi-ai trimis nimic in nici o vineri seara.

      Dar shhhh! Nu se intreaba nu se spune :))

      • Dora Teculescu Dora Teculescu

        :)) E mai mult de povestit pe tema de mai sus. Dar, iti inteleg frustrarea. Astept cu nerabdare episodul 2. P.S.: de unde iti iei mousi asa ieftini si multi? 😀

        • E probabil o carte intreaga de scris 😉

          Iau si eu mousi de unde apuc :)) cea mai mare prostie a fost sa-mi iau unul fara fir, ca se duce departe cand il arunci. Din fericire am nimerit anul trecut unul mai tzapan care tine la busituri :))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Bitnami