Samsung triseaza in benchmark-uri, Galaxy S4 programat sa fie mai rapid doar in teste

Cei de la AnandTech au facut teste pe modelul international de Samsung Galaxy S4 si au descoperit ca noul terminal triseaza atunci cand e supus la teste de performanta. In mod normal, atunci cand smartphone-ul ruleaza jocuri intense, procesorul grafic sta la o frecventa de 480MHZ. Dar cand terminalul ruleaza aplicatii create special sa testeze performantele acestuia procesorul grafic sare automat la 532MHZ, oferind o performanta mai buna cu aproximativ 13%.

Samsung Galaxy S4 Triseaza

Samsung Galaxy S4 Triseaza

Asta inseamna ca cei de la Samsung au programat in mod deliberat Galaxy S4 sa para mai bun in teste

Desi Samsung nu a publicat niciodata viteza oficiala a procesorului grafic de pe S4, exista informatii conform carora aceasta ar fi, intradevar, 480MHZ. Asta inseamna ca aceasta este frecventa la care este intentionat sa functioneze, fara sa se supra incalzeasca sau sa consume prea multa baterie. Orice procesor poate fi fortat peste limitele sale normale. Din pacate asta inseamna, de obicei, ca durata lui de viata va fi mai redusa. Pe langa asta, in momentul in care este fortat, un procesor consuma mult mai mult curent, putand sa descarce bateria foarte repede.

Exista multe alte motive pentru care smartphone-urile (si calculatoarele in general) nu vin cu procesoare fortate din fabrica. Nexus 4, de exemplu, isi reduce puterea de procesare in momentul in care se incinge prea tare pentru a nu strica permanent bateria. Iphone 4 vine cu procesorul redus ca performanta din fabrica pentru a asigura o durata de viata a bateriei mai mare, si tot asa.

Exista foarte multe exemple in industrie in care procesoarele nu sunt folosite nici macar la capacitatea lor maxima din diverse ratiuni de sustenabilitate. A forta un procesor inseamna sa te joci cu focul.

In alte cuvinte

Samsung este dispus sa riste defectarea telefonului doar ca acesta sa aiba rezultate mai bune in teste. Utilizatorul nu va beneficia de acea performanta in nici o alta aplicatie. Este doar un truc gandit sa creeze iluzia unei performante mai bune, cel putin pe hartie.

De ce ne pasa?

Pai nu trebuie sa ne pese. Acesta este inca un exemplu care demonstreaza perfect ca rezultatele din benchmark-uri nu au nici o treaba cu realitatea. Sunt deranjat de gestul facut de Samsung. Este in esenta o tentativa de a ne fraieri. Din fericire nu e greu sa eviti astfel de capcane. Daca vrei sa vezi cat de performant este un telefon trebuie sa te duci in showroom sa te joci cu el. Nici un review si nici un benchmark nu poate oferi o imagine mai clara.

Nu conteaza cate nuclee are procesorul, ce frecventa are sau cat de puternic este procesorul grafic. iPhone 5 are un procesor cu doar doua nuclee si este singurul telefon de pe piata care mentine un framerate perfect in orice joc si orice aplicatie. Chiar si in cazul platformei Android exista exemple de telefoane cu procesoare mai slabe care ofera o performanta mai buna.

UPDATE: Samsung a oferit o explicatie oficiala pentru rezultatele obtinute de cei de la AnandTech:

Aparent viteza maxima a procesorului grafic din Galaxy S4 este intradevar 533MHZ, dar, la fel ca Nexus 4, terminalul reduce aceasta viteza la 480MHZ in mod normal pentru a proteja telefonul de supra sarcini, exceptie facand doar anumite aplicatii native si, in mod surprinzator, cateva aplicatii de benchmark:

Meanwhile, a maximum GPU frequency of 533MHz is applicable for running apps that are usually used in full-screen mode, such as the S Browser, Gallery, Camera, Video Player, and certain benchmarking apps, which also demand substantial performance.

Desi comunicatul practic confirma descoperirile celor de la AnandTech Samsung, putin mai jos, insista ca procesorul a fost configurat sa ofere cea mai buna experienta pentru utilizator si nu pentru a da rezultate bune in benchmark-uri:

The maximum GPU frequencies for the GALAXY S4 have been varied to provide optimal user experience for our customers, and were not intended to improve certain benchmark results.

Hmm. Nu prea stiu ce sa inteleg din asta.

In urma raspunsului oficial AnandTech a efectuat mai multe teste si a observat ca intradevar, pe langa aplicatiile de benchmark-uri exista si aplicatii native care folosesc, pentru putina vreme, procesorul grafic la intreaga lui capacitate. Ceea ce nu schimba foarte mult fondul problemei.

Singura parte buna pe care pot sa o observ pentru utilizatorii de Galaxy S4 este ca macar procesorul nu este fortat peste capacitatea lui, ci doar lasat sa mearga la maxim. Ceea ce e mult mai bine.

Posted in android, sfaturi, smartphone Tagged with:
  • Ghest

    Fii corect pana la capat si publica si raspunsul Samsung, nu de alta ci ca sa fii “jmecher” pana la capat; sau citeste ce zic cei de la Anandtech despre raspunsul oficial al celor de la Samsung, si anume ca e plauzibila explicatia lor.

    Nu conteaza cate nuclee are procesoru’ conteaza cat de bine esti vazut la Casa Alba ca sa poata interveni pentru tine cand verdictele iti sunt nefavorabile.

    • Am aflat saptamana trecuta de stirea asta si de-abia azi am avut timp s-o scriu, la acel moment Samsung nu oferise un raspuns si iti multumesc ca mi-ai atras atentia.

      Totusi, nu sunt multumit de raspus. Practic cei de la Samsung recunosc ca “boost-ul” de putere de procesare functioneaza doar in cazul unor aplicatii care vin cu telefonul (cum ar fi camera) si unele aplicatii de benchmark. Iar in aplicatiile native ale telefonului cipsetul grafic sare rar si pentru foarte putina vreme la 532MHZ. Doar in aplicatiile de benchmark ramane fixat acolo pentru mai mult de cateva secunde.

      Ce sa zica si ei 🙂

      Hai ca fac un update si pe articol.