Practica banner-elor “fara numar, fara numar pentru nasu mare”

Intru rar pe “marile” site-uri din Romania. In mare pentru ca rar se intampla sa aiba articole de calitate. Majoritatea sunt un fel de tabloide cu articole care au numai titluri incendiare pentru non-stiri.

Reclame fara numar
Reclame Fara Numar!

Dar de dragul industriei online din Romania m-as abona la cateva. Mai ales ca unele se intampla sa aiba, din cand in cand, articole foarte bune. De fiecare data cand ma apuca porniri de genul asta intru pe cate unul din ele si-mi aduc aminte instant de ce nu m-am abonat pana acum. Publicitatea online.

Acum nu ma intelegeti gresit. Orice site care nu cere bani pentru articolele pe care le contine trebuie sa aiba publicitate pe el. In general, in spatele unui site se afla o redactie intreaga. Acei oameni muncesc toata ziua la articolele respective si trebuie platiti. Iar daca utilizatorii site-ului nu platesc bani pentru a-l vizita, atunci publicitatea este una din putinele metode prin care un site poate fi monetizat.

Publicitatea online este una din cele mai mari inovatii ale internetului. Fara publicitate ar trebui sa platim pentru absolut orice. Chiar si o cautare pe Google sau un profil de Facebook ar costa bani. Internetul ar fi mult mai mic si mult mai putin important in vietile noastre.

E foarte eficient sa-ti faci reclama online. Costa putin, ai rezultate bune si, pe langa alte avantaje, contribui la cresterea unei industrii care aproape ca nu are limite.

Azi dimineata ma uitam si eu, ca tot omul, pe wall-ul meu de Facebook. Mi-a sarit in ochi un link catre tare.ro. Aparent Rihanna se dezbraca pentru Armani. Nu stiu cum poti sa faci reclama la costume Armani dezbracandu-te, dar eram determinat sa aflu.

Am intrat pe pagina cu pricina si-am fost lovit instant de doua bannere succesive care apareau peste intregul site. Dupa ce-am inchis acele doua bannere am fost invadat de inca un banner takeover de la Opel si un dropdown de la Dacia. Sub aceste doua bannere care acopereau aproape intregul site (si se acopereau si reciproc) a inceput sa se deruleze reclama video de la Orbit cu Antonio Banderas. N-o vedeam, dar o auzeam.

tare.ro ingropat in reclame
tare.ro ingropat in reclame

Undeva sub toate aceste reclame era si video-ul cu Rihanna care, in mod sigur, urma sa se dezbrace pentru Armani. Din pacate n-am mai ajuns sa-l vad. Dupa ce-am trecut prin 5 reclame ca sa ajung la continutul paginii mi-am pierdut orice fel de interes. Banner-ul cu Dacia se deschidea tot timpul cand faceai greseala de a trece cu mouse-ul peste el, iar banner-ul Opel avea butonul de close undeva pitit in partea din dreapta sus a site-ului.

In incercarea disperata de a ajunge la continutul pe care vroiam sa-l vad am facut cel putin 5 click-uri pe diverse bannere cu diverse reclame. Companiile care au comandat acele reclame in mod sigur vor plati acele click-uri, dar, pentru ca au fost facute din greseala, nu vor primi nimic in schimb. Opel si Dacia s-au “batut” intre ele pentru a-mi atrage atentia, amandoua companiile mi-au platit click-ul, dar nici una din aceste doua companii nu ma va castiga in urma vizitei mele pe tare.ro. Ceea ce este tragic pentru ca in perioada asta chiar ma gandesc serios sa-mi fac un leasing pentru o masina.

In tot acest timp Banderas se chinuia sa-i explice unei gogosi ca totul a fost doar un pranz si mica lor idila s-a terminat. Gogoasa, evident, nu era de-acord.

Cine-a castigat din toata treaba asta? Nimeni. Nu voi mai vizita tare.ro in viitorul apropiat. Nu este un site la care ma voi abona in curand. Nu stiu ce vroia Dacia de la mine, dar n-am putut sa aflu, Opel mi-a distras prea mult atentia in fundal, dar in acelasi timp, prea putin ca sa aflu ce vor si ei. Reclama Orbit nici n-am vazut-o, ca doar se auzea, iar despre primele bannere de care am trecut nu mai stiu absolut nimic.

Cel mai mult am pierdut eu. Vizitatorul site-ului. N-am apucat nici macar sa vad video-ul pentru care venisem acolo.

Nu stiu in ce lume si in ce univers se poate numi asta o industrie online sanatoasa. Tare.ro este doar unul din site-urile care folosesc practica banner-elor “fara numar, fara numar pentru nasu mare”. ¬†Foarte multe dintre site-urile din Romania, indiferent de trustul din care fac parte, sau de reteaua de publicitate pe care o folosesc, procedeaza exact la fel.

Rezultatul? E simplu, pretul publicitatii online scade, increderea advertiser-ilor in piata din Romania scade si Google castiga.

Cum s-a ajuns aici? La inceput site-urile nu aveau asa de multa publicitate. Si nici nu era pusa pe site fara ratiune. Opel si Dacia sunt concurenti, n-ar trebui ca reclamele lor sa se suprapuna. Sunt sigur ca Opel Romania nu e de-acord cu faptul ca un banner Dacia l-a acoperit pe-al lor.

La inceputuri publicitatea online era mai scumpa. Mai putine bannere inseamna ca fiecare trebuie sa coste mai mult pentru a oferi un profit mai mare site-ului care le gazduieste. Acum cativa ani lumea inca nu era asa de obisnuita cu publicitatea online. Parea ceva interesant si mult mai multi oameni dadeau click pe bannere. Aproximativ 20% din toti oamenii care vedeau un banner dadeau click pe el. In ziua de azi doar cam 0.08% mai fac click.

Interesul pentru publicitate a crescut din partea advertiserilor. Tot mai multe companii au vrut reclama online asa ca industria online din Romania a decis ca singura modalitate de a face mai multi bani (chiar daca mai putini oameni dau click pe bannere) este sa puna… mai multe reclame.

Concurenta a crescut si pretul a scazut. Daca pretul e mai mic, ce poti sa faci? Evident. Si mai multe reclame. Cu cat mai invazive cu atat mai bine!

In ritmul acesta n-o sa mai ajungem niciodata la continutul unui site. Va deveni complet ingropat in zeci de reclame care si ele vor deveni, in consecinta, mai ieftine. Lumea o sa renunte la a mai vizita site-urile care procedeaza asa si industria in sine va pierde. Site-urile o sa cada, regiile de publicitate romanesti care au exclusivitate pe ele o sa cada si Google, Facebook si Yahoo vor veni sa demonstreze cum poti sa faci bani din advertising online fara sa-ti bati joc de vizitatorii site-ului tau.

Google nu castiga pentru ca are resurse nelimitate. Google castiga pentru ca nu-ti umple pagina de reclame abuzive. O reclama text este in continuare mai eficienta decat un banner pe toata pagina. Cu asta a castigat Google industria online si din cauza faptului ca n-au priceput asta vor pierde regiile romanesti. Deja stiu de doua (nu dau nume) care se zbat sa supravietuiasca.

In loc sa pui 5 bannere de la 5 companii diferite poti sa oferi exclusivitate unei singure companii cu un branding inteligent care va aduce mai multi bani decat toate acele 5 bannere la un loc. Site-ul va castiga, clientul va castiga si utilizatorii vor fi fericiti.

Stiu ca nu-i atat de simplu. Dar n-a zis nimeni ca lupta pentru piata de publicitate online din Romania este usoara. Chiar si-asa, n-ai nevoie de resursele lui Google pentru a castiga. Google nu castiga pentru ca are bani. Castiga pentru ca nu face compromisuri pentru un profit rapid.

3 Replies to “Practica banner-elor “fara numar, fara numar pentru nasu mare””

  1. da si cu cacatul asta de facebook cum facem .? oriunde intri pe net iti cere like nu mai poti viziona o pagina ca trebuie sa dai like

  2. da si cu cacatul asta de facebook cum facem .? oriunde intri pe net iti cere like nu mai poti viziona o pagina ca trebuie sa dai like

    1. Ai grija Robert ca aia e o mare tzeapa. Nici un site care se respecta n-o sa-ti ceara un like pentru a viziona continut. Numai site-urile care trag tzepe fac asta, pentru ca acel like nu este like normal, este like de aplicatie ascunsa Facebook si le ofera lor toate datele tale de contact. Pe care de obicei le folosesc la spam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *