Incredibil, n-ai sa crezi ca s-a intamplat in lumea online-ului, un blogger este uluit

Si tocmai ti-ai luat tzeapa. N-ai putut sa te abtii cand ai vazut titlul nu? Eu unul m-am saturat de stiri “incredibile” si titluri “uluitoare”. Si intradevar nu-mi vine sa cred ce se intampla in lumea online-ului.

Niste scaune. Senzational.
Niste scaune. Senzational.

Avem putine stite-uri de stiri care mai au o urma de integritate. Dar chiar si-acolo incep sa-si faca simtita prezenta non-stirile care au “uluit” o non-celebritate sau au “uimit” un non-specialist. Imaginati-va cum se simte un jurnalist care incearca, toata cariera, sa scrie stiri pertinente si vede cum o stire inutila cu un titlu “incredibil” obtine de 10 ori mai multe vizualizari decat stirile sale.

E trist. Omul ala are doua optiuni. Sa persiste in a fi integru sau sa inceapa si el sa scrie titluri uluitoare.

De multe ori oamenii care nu incalca regulile jurnalismului sa consoleaza cu faptul ca, pe termen lung, “prostitutia” jurnalistica nu are cum sa aduca ceva bun. Cred ca, in final, utilizatorii de internet o sa se obisnuiasca cu ideea ca titlurile “uluitoare” nu le aduc nimic bun si o sa le evite. Dar din pacate, chestia asta pur si simplu nu se intampla.

Un numar mic de oameni o sa-si dea seama ca in spatele unui asemenea titlu nu are cum sa se afle o stire interesanta. E logic. Daca stirea era interesanta titlul ales corect ar fi fost mult mai atragator decat un titlu “incredibil”. O stire buna nu are nevoie de artificii.

Majoritatea oamenilor, in schimb, nu se prind. Sau mai degraba, desi stiu ca e o sansa mare sa citeasca o mizerie, dau click oricum. Pana la urma, ce-ai de pierdut? Mai mult de 10 secunde nu-ti ia sa te prinzi ca citesti o non-stire. Asa ca de ce sa nu dai clikc?

Problema este ca acel click incurajeaza inptii de genul asta. Cu cat vom da mai multe click-uri pe titluri stupide, cu atat vom avea mai multe titluri stupide. Site-urile de stiri traiesc din advertising, multe din ele au probleme financiare si nu se mai concentreaza pe viitor. Salariile trebuie platite acum asa ca orice metoda de a mari numarul de vizualizari este luata in calcul.

Noi suntem, din pacate, singurii care putem sa ne asiguram ca beneficiem de o presa online de calitate. Nu doar prin a evita titluri “incendiare” ci si prin a rasplati un articol bun.

Un share nu costa nimic. Daca citesti ceva care intradevar iti place, da-l mai departe. Arata-le putinilor jurnalisti corecti pe care ii mai avem ca fac o treaba buna. Si, desi e greu, incearca sa nu mai dai click pe titluri “senzationale”. Daca titlul este “uluitor” in mod sigur in spatele lui se ascunde un articol care iti va irosi cel putin 10 secunde pe care nu le vei primi niciodata inapoi. Iar secundele in timp se-aduna.

5 Replies to “Incredibil, n-ai sa crezi ca s-a intamplat in lumea online-ului, un blogger este uluit”

  1. din nefericire, ai atata dreptate….:(
    jurnalismul romanesc este plin de “talente” si cu greu gasesti materiale de calitate…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *