De ce nu vin rezultate din Social Media?

N-am fost la “Social Media Snow Camp 2012“, dar Zoso a postat prezentarea pe care a sustinut-o acolo pe blogul sau. Aparent zona Social Media din Romania n-a dus-o asa de bine in 2012, like-uri pe Facebook s-au strans, articole pe bloguri s-au scris, dar rezultatele sunt sub asteptari. Drept urmare toata lumea se asteapta la bugete mai mici pentru Social Media in anul viitor.

Social Media

Entuziasmul brand-urilor mari (si mici) a fost enorm pentru Social Media. Exista o gramada de povesti de succes, un exemplu este campania Old Spice “Smell Like a Man, Man” (video aici) care a reusit sa dubleze vanzarile companiei. Dupa spotul TV campania a continuat in Social Media, pe Youtube video-ul a strans peste 40 de milioane de vizualizari si s-a oprit aici. Utilizatorii puteau pune intrebari in zona de comentarii sau pe Twitter. La cateva zeci de minute cea mai buna intrebare primea un raspuns video in care juca actorul din reclama initiala.

Pentru difuzarea spotului TV s-au cheltuit enorm de multi bani. Pe Youtube s-a propagat singur, fara nici un cost. Blogurile au scris despre campanie si au ajutat la raspandirea ei si mai tare, majoritatea nefiind platiti pentru asta.

Old Spice nu este singurul exemplu. Multe companii aleg sa se promoveze prin Social Media si o fac cu mare succes. “Overly attached computer”, campania Samsung pentru SSD-uri pare a fi un succes. Initial parea o idee stupida, dar generatia mai tanara a reactionat pozitiv. Samsung este recunoscut acum ca un brand care produce SSD-uri. N-am idee cat (sau daca) vanzarile de SSD-uri Samsung au crescut in urma campaniei, dar cel putin acum lumea stie ca brand-ul produce si asa ceva.

De la notorietate pana la vanzari mai este insa un pas in plus. Poate ca asta este greseala in Romania. Desi au existat campanii cu idei geniale care au devenit virale foarte repede (vezi aplicatia F64 care te transforma in pionier), majoritatea nu sunt foarte stralucite si nu stiu cate au avut si o strategie ulterioara care sa aduca vanzari.

Chiar si asa romanii au aratat un entuziasm foarte mare pentru Social Media. Oamenii vad campanii de afara si vor sa fie incantati si de brand-urile din Romania. Oportunitatea este acolo, utilizatorii de Facebook se baga in orice concurs, indiferent de cat de mic e premiul si dau click pe orice link de aplicatie asteptand sa fie placut surprinsi. Numai ca in Romania majoritatea aplicatiilor de Facebook sunt facute ca sa fie facute. Design-ul aparent nu conteaza foarte tare in procesul de productie, aplicatia este implementata prost si ideea nu e buna din start. Exista si aplicatii facute cum trebuie, cel putin din punct de vedere al design-ului si al implementarii, dar chiar si-asa, lipseste ideea care sa o faca virala.

Rezultatele slabe din Social Media nu pot decat sa reprezinte o oportunitate pentru oricine reuseste sa faca o campanie cum trebuie. In mod sigur se poate si la noi. Utilizatorii de-abia asteapta sa aiba la ce sa dea share.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *