Skip to content →

Cum comunica un lider adevarat cu angajatii sai – Steve Jobs tinand o prezentare pentru departamentul de marketing

Exista multe mituri si pareri despre cine a fost Steve Jobs, dar majoritatea sunt pure speculatii. In general, desi avem impresia ca stim multe despre fostul CEO al Apple (si zvonurile despre modul brutal in care isi trata angajatii), nu exista foarte multe informatii despre cum a condus efectiv companiile care l-au transformat intr-un simbol al leadership-ului. Stim cu totii ca a avut un incredibil succes, dar nu stim de ce.

Am reusit sa gasesc pe Youtube un video intern creat de Steve Jobs pentru departamentul de marketing al companiei Next. Steve a creat Next in 1985 dupa ce a fost fortat sa plece de la Apple cu scopul de a crea cele mai bune workstation-uri (calculatoare pentru profesionisti).

Video-ul are cam 18 minute, dar va recomand sa va uitati la el. Stim cu totii cum majoritatea sefilor dezvolta o strategie si ordona angajatilor lor sa o urmeze, de cele mai multe ori, fara sa o explice sau sa o supuna la o dezbatere. In video veti putea urmari cum un lider adevarat incearca sa „vanda” o strategie de marketing angajatilor sai, mai degraba decat sa le ordone sa o puna in practica:

Prezentarea incepe cu ceva care, in general, lipseste cu desavarsire din prezentarile celor mai multe companii: contextul. In viziunea clasica angajatul este un executant. Nu trebuie sa stie de ce face ce face, trebuie pur si simplu sa faca. D-aia e platit nu? Gresit. Cei mai buni angajati ai oricarei companii sunt cei care rezolva probleme. De multe ori sunt si cei care le descopera. Toate companiile au angajati creativi, dar pentru ca aceasta creativitate sa iasa la suprafata angajatul trebuie sa inteleaga ansamblul problemei. Daca nu stie contextul in care a aparut task-ul la care lucreaza nu poate sa vada modalitati prin care i-si poate face treaba mai bine sau, mai mult, de a aduce o contributie mai valoroasa strategiei ca ansamblu.

Al doilea punct foarte important este atitudinea. Jobs n-a facut video-ul pentru a informa departamentul de Marketing in legatura cu ceea ce trebuie sa faca. Asta se rezolva foarte simplu printr-un memo. A creat video-ul pentru a convinge departamentul de marketing ca noua sa strategie este buna. Cand seful tau iti da un task il faci, nici nu se pune problema. Dar una e sa primesti un job pe care trebuie sa-l faci si alta e sa lucrezi la o idee in care crezi. Video-ul nu se termina cu faimosul „Ok, si acum la treaba!” pentru ca nu este nevoie. Cand un angajat crede in ideea care sta la baza job-ului lui n-are nevoie sa fie indemnat sa lucreze. O va face din propria initiativa.

Cei mai mult manageri fac confuzia de a crede ca angajatii lor lucreaza pentru bani. Si partial asa este. Dar un salariu adecvat, desi este necesar, nu este suficient pentru o motivatie puternica. Pentru a realiza ceva cu adevarat special trebuie sa muncesti foarte foarte mult. Te-ai astepta ca un salariu mai mare sa te indemne sa muncesti mai bine, dar exista un punct peste care nici o extra motivatie financiara nu te poate face sa treci. Ca sa depui efortul necesar realizarii unui job exceptional trebuie sa crezi in ceea ce faci. In plus, daca un angajat crede cu adevarat in strategia companiei in care lucreaza, crede si in viitorul acelei companii. Si nu va dori niciodata sa plece.

Un alt aspect foarte interesant este apelul pentru feedback de la sfarsitul video-ului. Multi manageri cer feedback de la angajati, dar o fac oarecum protocolar si degeaba. Cei mai multi sefi nu cred ca angajatii lor pot veni cu idei mai bune decat ale lor. Partial din orgoliu si partial pentru faptul ca angajatii nu au acces la ansamblul problemei, la context-ul despre care vorbeam mai devreme. In consecinta vin cu idei proaste si in timp sefii se satura de feedback care nu are niciodata cum sa fie bun. La Next, si ulterior la Apple (cand Steve s-a intors) feedback-ul angajatilor a fost extrem de important. Multe produse, cum ar fi iPod-ul, s-au nascut din viziunea altor angajati. Nu a lui Steve Jobs.

Trebuie sa va ganditi si ca Steve Jobs, la momentul realizarii acestui video, turna milioane si milioane de dolari in Next fara sa castige mare lucru. In alte cuvinte compania pierdea bani, sistemele Next erau, fara nici un dubiu, cele mai bune de pe piata, dar si cele mai scumpe. Cand a plecat de la Apple in 1985 Jobs si-a vandut toate actiunile (mai putin una) si nu mai castiga nici un ban din compania pe care o crease. Iar Next nu facea nimic decat sa-i toace toti banii pe care ii castigase la Apple. Chiar si-asa, incerca sa „vanda” o idee angajatilor sai, in loc sa le ordone sa o adopte orbeste.

Abordarea lui Steve Jobs a functionat. Next n-a devenit niciodata lider de piata si n-a produs niciodata foarte multi bani. Dar a creat niste produse incredibile. Sistemul de operare NeXTSTEP a prezentat un enorm interes pentru Apple, care, in 1995 a decis sa cumpere compania si astfel sa-l aduca inapoi pe Steve Jobs. NeXTSTEP a devenit Mac OS X si inca ruleaza pe toate sistemele vandute de Apple (inclusiv pe iPhone). Pentru banii invesiti in Next si pentru stilul de management pe care l-a avut Steve si-a recuperat integral investitia plus un sanatos profit ca rezultat al tranzactiei Next.

Ulterior a fost repus in functia ca CEO al Apple si toata tehnologia dezvoltata la Next a ajutat compania sa urce in topul celor mai profitabile afaceri de pe glob. E greu sa ignori pierderile financiare si sa-ti pastrezi calmul, dar ambitia de a crea un produs bun si de a forma o echipa de angajati care nu sunt niste simplii robotei este ceea ce poate genera cu adevarat o companie de succes.

La fel cum clientii nu cumpara produsul pe care il vinzinzi ci motivul pentru care ai creat acel produs, angajatii buni lucreaza pentru viziunea companiei si nu doar pentru salariu.

Published in leadership sfaturi

One Comment

  1. […] vorbit mult despre Steve Jobs pe acest blog, in particular despre abilitatea sa de a conduce oameni si de a schimba fata planetei. Dar Steve Jobs nici macar nu incepe sa se apropie de Nikola Tesla, […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Bitnami